מהסתר לגילוי – מגילת אסתר

ישנו עם אחד מפורד ומפוזר בין העמים, את נקודת התורפה הזו ידעו כל שונאי ישראל לדורותיהם, אומנם המן הרשע אוכר ישראל עליו מיוחס המשפט הידוע מן המגילה הוא ממציא ההגדרה, אך גם אנטישמים רבים, מודרניים יותר או פחות תמיד ידעו לפגוע בעם ישראל דרך הפירוד ביניהם, אם בתקופות הקדומות של נבוחדנצר בתקופת בית שני ואם בתקופות מודרניות יותר של מלחמת העולם השנייה תמיד היו שביקשו לנצל את הפירוד שבעם היהודי ולתפוס אותו כשמכנסיו למטה בנקודת התורפה הכואבת הזו. על השאלה הנ"ל נרצה לסביר במאמר שלפנינו, הרי יש ביטוי ידוע שנקרא הפרד ומשול, היינו כשמפרידים בין חלקים מסוימים שנמצאים בדביקות ובגיבוש קל יותר לשלוט עליהם והשיג מהם מה שרוצים לשם כל מיני עניינים אנוכיים, ואכן, עם ישראל, כשהוא מגובש ומאוחד, כאיש אחד בלב אחד, אזי מאד קשה לפגוע ולהזיק לו, משום שהכוח העליון, הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו עוזר להם. ונמצא לצידם. ומיהו הפתי שיכול לעשות משהו נגדו יתברך? לכן כשכל מיני רודנים,בכל מיני תקופות בהיסטוריה מעוניינים להזיק בעם ישראל אזי הם מחפשים אות במצב בו הוא נמצא מפורד. עד כאן הפירוש הדתי לעניין זה, ניגש עם כן לפירוש הקבלי. הרי ידוע כפי שסקרנו במאמרים הקודמים כי אין עוד מלבדו פירושו שאין כוח שיכול נגדו, אם כן ומן המושג אין עוד מלבדו, הפירוש הנכון הוא שאין חוץ ממנו כלום, לא היה לא יהיה ולכן גם את שונאי ועוכרי ישראל לדורותיהם ושעתידים לבוא הרי גם הם נמצאים בשליטת אותו כוח, כי אין עוד מלבדו כתוב. אם כן, לשם מה אותו כוח עליון, אשר אמור לאהוב ולהטיב עם עמו, מעוניין לשלוח להם רודנים ושונאים המאיימים להשמידם דווקא כאשר העם נמצא בנקודת התורפה שלו? חכמת הקבלה מסבירה לנו שהעיקרון המנחה שלפיו פועל הכוח העליון, הוא להביא את עם ישראל למצב מאד מיוחד של איחוד, ולכן גם אם נדמה לעם שהוא נמצא באיחוד אמיתי, והכל טוב ויפה, ישנה לכוח העליון תכנית מיוחדת להביא את העם לרמת איחוד מאד גבוהה ולכן אין הוא מתחשב בזה שהעם נחלק מתנות לעניים או פותח גמ"חים וכו, כי את לב האדם הבורא דורש, ולא את מעשיו הידניים כמו שכתוב, רחמנה ליבא בעי, הבורא דורש את הלב, היינו להביא באדם מישראל ובעם ישראל רמת איחוד ואחווה ביניהם שתיקרא אהבה אמתית, ורק אז הבורא ישקוט ויפסיק לשלוח לעם ישראל אויבים ושונאים, אך עד, שלא הגיע העם לרמת אהבה, של ותאהב האם את בנה, לא יכולו לשקוט בעם ישראל, כי שונאי ישראל יודעים את נקודת התורפה שלהם, לא כי הם חכמים כשלעצמם, אלא כי אין עוד מלבדו מנווט אותם לדעת.